-
Przeprowadzenie czynności notarialnej powinno zostać poprzedzone kontaktem z notariuszem lub pracownikami kancelarii. Umożliwi to Państwu uzyskanie wszelkich niezbędnych informacji m. in. dotyczących przebiegu czynności, wymaganych dokumentów, ustalenia dogodnego terminu spotkania.
Dokumenty, potrzebne do sporządzenia czynności notarialnej, powinny być dostarczone do notariusza wcześniej, czyli przed umówionym terminem jej dokonania. Ich szczegółowa analiza pozwoli na sprawne i bezpieczne sporządzenie czynności. Jeżeli nie mają Państwo możliwości osobistego stawienia się w Kancelarii dokumenty mogą zostać dosłane za pośrednictwem poczty, faxu lub emaila.
-
Do dokonania czynności dokumenty powinny być złożone w oryginale. Notariusz sprawdzi ich prawidłowość oraz oceni, czy stanowią wystarczającą podstawę do sporządzenia czynności, by zgodnie z treścią art. 80 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. „Prawo o notariacie” czuwać nad należytym zabezpieczeniem praw i słusznych interesów stron czynności notarialnej.
Staranne przygotowanie przy zachowaniu przedstawionych zasad daje gwarancję, że planowana czynność będzie spełniała oczekiwania klientów.
Notariusz udziela bezpłatnych informacji dotyczących dokonywanych czynności notarialnych.
Dodatkowe informacje można uzyskać na stronach Krajowej Rady Notarialnej, Izby Notarialnej w Szczecinie oraz Ministerstwa Sprawiedliwości
-
Dane i dokumenty do sporządzenia pełnomocnictwa
- dowód osobisty lub paszport oraz numer NIP osoby udzielającej pełnomocnictwa
- dane osobowe pełnomocnika (imiona, nazwiska, adres, PESEL)
- informacja do jakich czynności pełnomocnictwo ma zostać udzielone (np. czy pełnomocnik jest umocowany do nabywania, zbywania nieruchomości, do reprezentowania przed urzędami, sądami, odbioru korespondencji)
Dane i dokumenty do sporządzenia testamentu
- dowód osobisty lub paszport osoby sporządzającej testament
- dane osobowe osób powołanych do spadku (imiona nazwiska, imiona ich rodziców, daty urodzenia)
Dokumenty do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia
- odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy
- dokument zawierający numer PESEL spadkodawcy
- odpisy skrócone aktów stanu cywilnego osób powołanych do dziedziczenia z ustawy (akty urodzenia, akty małżeństwa, akty zgonu)
- testament, jeżeli został sporządzony przez spadkodawcę
- dowody osobiste lub paszporty osób fizycznych biorących udział w czynności
- odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, REGON i NIP osób prawnych biorących udział w czynności
Uwaga: przy sporządzaniu aktu poświadczenia dziedziczenia muszą być obecne osobiście wszystkie osoby, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi.
Dokumenty do sporządzenia umowy zbycia lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość
- dowody osobiste lub paszporty oraz numery NIP osób fizycznych biorących udział w czynności
- odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, REGON i NIP osób prawnych biorących udział w czynności oraz uchwały właściwych organów, tekst jednolity umowy spółki lub statut
- w przypadku reprezentowania przez pełnomocnika – wypis aktu notarialnego pełnomocnictwa
- dokument będący podstawą nabycia lokalu (np. akt notarialny, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia, postanowienie sądu o przysądzeniu własności)
- odpis z księgi wieczystej
- w przypadku gdy lokal został nabyty na podstawie dziedziczenia, zasiedzenia lub na podstawie dokonanych po 1 stycznia 2007 roku umów: darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, przeniesienia w wykonaniu zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego - zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia
- w przypadku zmiany adresu lub funkcji lokalu – wypis z kartoteki lokali
- w przypadku nabywania ze środków pochodzących z kredytu bankowego – umowa kredytowa oraz oświadczenia banku do ustanowienia hipotek
- zaświadczenie, że w lokalu nikt nie jest zameldowany,
- zaświadczenie, że nie ma zadłużenia w opłatach za fundusz remontowy, zarząd nieruchomością wspólną
Ponadto należy podać:
- wartość rynkową lokalu (cenę sprzedaży) i sposób jej płatności
- termin wydania lokalu w posiadanie nabywcy
Dokumenty do sporządzenia umowy zbycia nieruchomości zabudowanej
- dowody osobiste lub paszporty oraz numery NIP osób fizycznych biorących udział w czynności,
- odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, REGON i NIP osób prawnych biorących udział w czynności oraz uchwały właściwych organów, tekst jednolity umowy spółki lub statut
- w przypadku reprezentowania przez pełnomocnika – wypis aktu notarialnego pełnomocnictwa
- dokument będący podstawą nabycia nieruchomości (np. akt notarialny, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia, postanowienie sądu o przysądzeniu własności, akt nadania, akt własności ziemi)
- odpis z księgi wieczystej
- w przypadku gdy nieruchomość została nabyta na podstawie dziedziczenia, zasiedzenia lub na podstawie dokonanych po 1 stycznia 2007 roku umów: darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, przeniesienia w wykonaniu zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego - zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia.
- wypis z rejestru gruntów wraz z wyciągiem z kartoteki budynków, a w przypadku gdy przy zawieraniu umowy konieczne będzie założenie nowej księgi wieczystej dodatkowo wyrys z mapy ewidencyjnej z klauzulą właściwego organu prowadzącego ewidencję gruntów i budynków stwierdzającą, że przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księgach wieczystych
- w przypadku nabywania ze środków pochodzących z kredytu bankowego – umowa kredytowa oraz oświadczenia banku do ustanowienia hipotek
- fakultatywnie: decyzja o warunkach zabudowy, decyzja o pozwoleniu na budowę, zawiadomienie o zakończeniu budowy, zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego gminy lub o braku planu
- zaświadczenie, że w nieruchomości nikt nie jest zameldowany,
Ponadto należy podać:
- wartość rynkową lokalu (cenę sprzedaży) i sposób jej płatności
- termin wydania lokalu w posiadanie nabywcy
-
Dane i dokumenty do sporządzenia umowy majątkowej małżeńskiej
- dowody osobiste lub paszporty oraz numery NIP osób biorących udział w czynności
- odpis skrócony aktu małżeństwa
- jeżeli wcześniej były już zawierane umowy majątkowe małżeńskie - wypisy aktów notarialnych tych umów
Dane i dokumenty do sporządzenia umowy spółki
- dowody osobiste lub paszporty oraz numery NIP osób fizycznych biorących udział w czynności
- odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, REGON i NIP osób prawnych biorących udział w czynności oraz uchwały właściwych organów, tekst jednolity umowy spółki lub statut
- w przypadku reprezentowania przez pełnomocnika – wypis aktu notarialnego pełnomocnictwa
- firma spółki (nazwa)
- wysokość kapitału zakładowego, ilość i wysokość udziałów
- przedmiot działalności zgodny z Polską Klasyfikacją Działalności
- informacja o organach spółki
- fakultatywnie projekt umowy
Dokumenty do sporządzenia umowy zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
- dowody osobiste lub paszporty oraz numery NIP osób fizycznych biorących udział w czynności,
- odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, REGON i NIP osób prawnych biorących udział w czynności oraz uchwały właściwych organów, tekst jednolity umowy spółki lub statut
- w przypadku reprezentowania przez pełnomocnika – wypis aktu notarialnego pełnomocnictwa
- dokument będący podstawą nabycia lokalu (np. przydział lokalu mieszkalnego, umowa o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, akt notarialny, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia,)
- zaświadczenie spółdzielni mieszkaniowej stwierdzające komu przysługuje prawo do przedmiotowego lokalu oraz o nie zaleganiu/zaleganiu w opłatach dotyczących lokalu
- zaświadczenie spółdzielni mieszkaniowej stanowiące podstawę do założenia księgi wieczystej (jeżeli wniosek o jej założenie ma zostać złożony w umowie)
- odpis z księgi wieczystej (jeżeli jest prowadzona dla przedmiotowego prawa do lokalu)
- w przypadku gdy prawo do lokalu zostało nabyte na podstawie dziedziczenia, zasiedzenia lub na podstawie dokonanych po 1 stycznia 2007 roku umów: darowizny, nieodpłatnego zniesienia wspólności, przeniesienia w wykonaniu zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego - zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia.
- w przypadku nabywania ze środków pochodzących z kredytu bankowego – umowa kredytowa oraz oświadczenia banku do ustanowienia hipotek
- zaświadczenie, że w lokalu nikt nie jest zameldowany
Ponadto należy podać:
- wartość rynkową nieruchomości (cenę sprzedaży) i sposób jej płatności
- termin wydania nieruchomości w posiadanie nabywcy
Dokumenty do sporządzenia umowy zbycia nieruchomości niezabudowanej
- dowody osobiste lub paszporty oraz numery NIP osób fizycznych biorących udział w czynności,
- odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, REGON i NIP osób prawnych biorących udział w czynności oraz uchwały właściwych organów, tekst jednolity umowy spółki lub statut
- w przypadku reprezentowania przez pełnomocnika – wypis aktu notarialnego pełnomocnictwa
- dokument będący podstawą nabycia nieruchomości (np. akt notarialny, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia, postanowienie sądu o przysądzeniu własności, akt nadania, akt własności ziemi)
- odpis z księgi wieczystej
- w przypadku gdy nieruchomość została nabyta na podstawie dziedziczenia, zasiedzenia lub na podstawie dokonanych po 1 stycznia 2007 roku umów: darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, przeniesienia w wykonaniu zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego - zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia.
- wypis z rejestru gruntów wraz z wyciągiem z kartoteki budynków, a w przypadku gdy przy zawieraniu umowy konieczne będzie założenie nowej księgi wieczystej dodatkowo wyrys z mapy ewidencyjnej z klauzulą właściwego organu prowadzącego ewidencję gruntów i budynków stwierdzającą, że przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księgach wieczystych
- w przypadku nabywania ze środków pochodzących z kredytu bankowego – umowa kredytowa oraz oświadczenia banku do ustanowienia hipotek
- fakultatywnie: decyzja o warunkach zabudowy, decyzja o pozwoleniu na budowę, zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego gminy lub o braku planu
Ponadto należy podać:
- wartość rynkową nieruchomości (cenę sprzedaży) i sposób jej płatności
- termin wydania nieruchomości w posiadanie nabywcy